הריצוף בבית משפיע באופן משמעותי על המראה של כל החללים וגם על ההרגשה שלנו, ובפרט אם אנחנו נוהגים ללכת יחפים על הרצפה. כשהריצוף הקיים כבר לא מספק לנו נחת, יש לנו שתי אופציות: החלפתו או הדבקת ריצוף חדש על גבי זה הקיים. באופן טבעי לכל אחת מהאופציות יש גם יתרונות וגם חסרונות – וכדאי להיות מודעים גם לאלה וגם לאלה.

היתרונות העיקריים של ההדבקה

הדבקת ריצוף היא באופן טבעי הפעולה היותר פשוטה ולכן גם זו שניתן להשלים אותה בזמן קצר יותר, ולרוב היא גם תהיה זולה יותר בזכות העובדה שלא צריך לפרק את המרצפות הקיימות. פערי המחירים יכולים להיות משמעותיים מאוד – פי 2 ואף למעלה מכך במקרים שפעולות הפירוק מורכבות. עוד יתרון הוא החיסכון בבלגן ובלכלוך – החלפת ריצוף מייצרת מטבעה חול ובאופן כללי הדירה נראית כמו אתר בנייה למשך פרק זמן מסוים.

החסרונות המשמעותיים של הדבקת ריצוף על שכבה קיימת

לצד כל אותם יתרונות שכמובן יש להם משקל נכבד בהחלטה באיזו דרך לפעול כדי לחדש את מראה הרצפה, חשוב לקחת בחשבון גם את החסרונות.

חיסרון אחד הוא שכשישנה שכבה קיימת ועליה מוסיפים עוד שכבה, עלולה להיפגם רמת האחידות – הרצפה לא תהיה ישרה לחלוטין אלא יהיו בה הבדלים בגובה. ההבדלים אולי יהיו צנועים מאוד, אבל ייתכן שתרגישו בהם וכך האסתטיקה תיפגם.

כשגרים בדירה ישנה יש לאופציה של פירוק עוד יתרון – אפשר לנצל את ההזדמנות ולשלב עם אותה החלפת ריצוף לבית גם החלפה של הצנרת שמן הסתם התיישנה. בנוסף, שכשמדביקים שכבה חדשה של ריצוף על גבי זו הקיימת חשוב להקדיש תשומת לב ספציפית לדלתות ולמשקופים ובחלק מהמקרים הדבר מחייב עבודות משמעותיות.

האם ניתן להדביק כל ריצוף על גבי המשטח הקיים?

באופן עקרוני כמעט תמיד תוכלו לבצע עבודות ריצוף לבית על בסיס הדבקה על הקיים ולא להידרש להחלפה. יחד עם זאת כשהריצוף הנוכחי שלכם שבור או עקום באופן משמעותי, לא כדאי להשאיר אותו. בחדרים עם תקרה נמוכה יחסית תוספת הגובה של הרצפה עלולה להוביל לתחושה קלסטרופובית וגם במקרים אלה עדיף להחליף מאשר להוסיף. חול ישן ורטוב מתחת לרצפה הקיימת יתקשה לעמוד בעוד שכבת ריצוף – עוד מצב שבו ההמלצה של כל איש מקצוע שמכבד את עצמו תהיה לפרק את הריצוף הקיים ואז להניח חדש.

מבחינת החומרים אין מגבלות מיוחדות – כולל למשל הדבקת שיש על קרמיקה ועוד.

איזה ריצוף מומלץ כשבוחרים בהדבקה וכמה זה עולה?

כאמור בחירה באפשרות של הדבקה במקום החלפה מחייבת תשומת לב מיוחדת גם לנושא האריחים החדשים.
מחיר ריצוף למטר נע בין 100 ₪ ל-240 ₪ כולל חומרים ועבודה, ומשתנה בהתאם לגודל החלל אותו יש לרצף והחיתוכים שיש לבצע.
ההמלצה היא להשתמש באריחים דקים יחסית (4-5 מ"מ ואף מעט פחות). מבחינת החומר האופציה הטובה ביותר היא פורצלן שמבטיח גם חוסן וגם אסתטיקה מרשימה.